Merkendokter?

Je kan niet wachten tot je (ver)nieuwe logo pronkt aan je gevel of aan het einde van je commercial voor RTL Late Night. Kriebels krijg je er van. Maar ervaart jouw doelgroep wel hetzelfde. In de meeste gevallen zijn ze een stuk minder enthousiast dan jij of ik als liefhebber rondom merkencommunicatie. Waar zit dat nu in? Hoe belangrijk zijn je brand looks nu eigenlijk voor je merk. Waar moet je beginnen als je een (nieuwe) huisstijl  en merk wilt ontwikkelen om succesvol te worden en is dat wel de juiste volgorde? Is het een visuele vertaling van je identiteit of je gewenste imago?

“We willen een nieuwe look” is iets wat ik vaak hoor. In het gesprek wat dan volgt blijkt als snel dat een nieuw jasje, wat poeder en sausjes erover en weer doorgaan vaak de rode draad van een organisatie is die zijn imago wil vernieuwen. Het zijn maar een paar van de metaforen die ik ben tegengekomen in mijn carrière. Vaak genoemd tijdens het aanmeten van een nieuwe huisstijl of campagne signatuur. En ja boerenkool zonder jus, een muur zonder behang en een lantaarnpaal zonder stickers proeven allemaal net iets minder goed. Toch? Je uitstraling is erg belangrijk maar zeker niet essentieel voor succes. Het is een kip-en-ei gevalletje waarbij het antwoord duidelijk mag zijn.

 

“Wat is de natuurlijke schoonheid van jouw merk?”

 

Natuurlijke schoonheid
Hoewel over smaak niet valt te twisten, wil ik je een vraagg voorleggen. Hoeveel succesvolle bedrijven ken je met een vreselijke huisstijl? Met een beetje oog voor design kom je dan al snel uit bij: Amazon, Wallmart en misschien zelfs wel Spotify en Whatsapp. Al kun je over de laatste 2 merken weer afvragen of ze ook financieel succesvol zijn, maar dat laat ik voor het gemak maar even buiten beschouwing.

Boeien! Waarschijnlijk ben je al lang gaan wennen aan de logo’s en ben je ze misschien zelfs heel erg mooi gaan vinden. Waarom? Deze ‘natural beauties’ hebben weinig make-up nodig. Deze merken zijn van zichzelf al o zo aantrekkelijk. Lees niet ‘vanzelf’. Dat komt altijd door hun gedrag. De schoonheid komt van binnen uit. Het gedrag staat altijd in dienst van de merkgebruiker. Ze helpen je met het behalen van jouw doelen en het wegnemen van problemen. Als zo vaak kunnen we het vergelijken met het echte leven. Je voelt je toch ook meer aangetrokken tot personen die doen wat ze zeggen, zachtaardig zijn, rekening houden met jouw gevoelens, je positief motiveren en je echt verder helpen. Ziet iemand er goed uit,  maar is het een hork van een vent of een arrogant type dan ben je er ook snel klaar mee. Wie is jouw merk en waar staat het voor? Wat heb je te betekenen? Wat is de natuurlijke schoonheid van je merk?

 

“Veel reclamebureau’s hebben geen enkel probleem bij het dicht plamuren van je merk”

Het lastige is dat je merken kan veranderen door de werkzame mensen van het merk zelf te veranderen.  Dat doe je dus zeker niet alleen met wat aantrekkelijke stickers. Dat is geen duurzame strategie. Veel reclamebureau’s en designers hebben geen enkel probleem met het dicht plamuren van je merk met de mooiste designs gebaseerd op de merkwaarden die je van Instagram hebt geplukt. Het laat jun kachel immers lekker makkelijk branden. En ja, een nieuw jasje maakt je altijd een stukje zekerder maar is het de oplossing die je succesvol maakt? Vaak zie ik zulke trajecten in een teleurstelling eindigen, maar gelukkig zit het plamuur nog wel op je smoel tijdens die val.

 

Merkendokter? Nee hoor, maar wel een goede analyse: Make-up your brand!
Begin nu bij het begin. Make-up your brand! en dan niet door de poederdoos open te trekken maar door naar het hart van je organisatie te kijken en te bepalen welke betekenis je toevoegt aan de wereld van jouw merkgebruiker. Stem je organisatie en dus de mensen, het gedrag en je communicatie simultaan af op het bereiken van het merkdoel en “leef hiernaart!”. Wedden dat je succesvol kan worden met een lelijk logo! Oe, zeg ik dat nu met een hart dat klopt in de maat van elke pixel die precies op de juiste plek staat? Ja!

Veel van de benoemde succesvolle bedrijven die hun schoonheid ‘van nature’ bezitten kunnen zeker wel wat advies gebruiken over hun signatuur. Maar dat is voor een designer veel dankbaarder werk dan een behangetje plakken over een muur dat op een zwak fundament gebouwd staat. Dat kan ik je nooit adviseren. Designers zijn super belangrijk om de merkbeleving compleet te maken! Het kan zelfs een deel van het succes van je merk zijn zoals dat bij Apple het geval is. Maar hoe belangrijk is het design voor jouw merk nu echt? Wacht ik stel de vraag verkeerd. Hoe belangrijk is het design voor jouw merkgebruiker? Het antwoord op die vraag is een mooi startpunt voor het maken van de juiste keuze.

Getagd

2 gedachten over “Merkendokter?

  1. Mark van der Vondervoort Beantwoorden

    Helemaal mee eens. Een mooie toevoeging is wellicht dat er steeds meer vanuit de eigen identiteitgedachte wordt gehandelt, maar dat na verloop van tijd toch langzamerhand slijtage bij de uitvoering ontstaat. Ik zou dan ook pleiten om constant monitoring en “bewaker” van de identiteitsgedachte met alle uitingen die daarbij horen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *