Welke ritme heeft jouw merk?

Als business & marketing developer hou ik me veelal bezig met het ontwikkelen van analyse rondom nieuwe ontwikkelingen en eventueel later het (door)ontwikkelen van een merk. Mijn achtergrond in de evenementenbranche heeft er toe geleid dat ik graag werk vanuit mijn passie: “Conceptueel denken”.

Muziek en de beleving en entertainment daarom heen, hebben van jongs af aan mijn passie.  Ik zag in veel bands de concepten waarmee ze een bepaald genre wisten te raken. Muziek en muzikanten moeten geloofwaardig zijn. Blues is pas geloofwaardig wanneer de muzikanten zelf in de goot zitten of hebben gezeten. Rock&Roll wordt pas geloofwaardig als in elk geval de leadzanger deze levenstijl zelfs ook enigszins hanteerd. Zelf heb ik vooral veel met muziek waarbij die beleving extra sterk is en waarbij de opzwependheid en het gezamenlijke karakter worden verbonden in vreugde of andere emoties. Denk dan vooral aan muziekstijlen als hardrock, hardstyle, rap en punk, maar ook Nederlandstalig en zelfs klassiek hebben deze kenmerken.  Mensen meenemen in emoties door muziek die gebracht wordt door geloofwaardige muzikanten is wat mij betreft een van de mooiste conceptuele kunstvormen die er bestaat.

 

Moodboard van muziek

Muziek komt binnen, muziek raakt mensen, weekt emoties los en laat mensen zich vrij voelen.  Voor de een komt dit door de songtekst, voor de ander door de beats of melodie, voor weer een ander door de totaalbeleving op een evenement. Iedereen reageert anders op nummers en associeert deze met andere momenten en gevoelens. Heerlijk om over door te praten.

Merken en daarmee bedrijfsconcepten, zijn goed te vergelijken met de verschillende muziekstijlen, Ieder muziekstijl en/of band heeft zijn eigen identiteit. Zonder een duidelijke identiteit heb je geen basis om op door te ontwikkelen. Welke doelgroep mik jij op? Wat is hun emotie? Waar lopen ze warm voor, waarvoor niet? Met andere woorden wat zijn de kernwaarden die het uniek maakt in vergelijking met alles wat er nog meer wordt aangeboden. En leven de medewerkers van een organisatie zelf ook naar de waarden waarvoor ze in het bedrijf staan. En zijn ze daarmee dus geloofwaardig? In mjin ogen een prachtige vergelijking. Hoe mooi en krachtig is het om in plaats van een moodboard met uit-tijdschriften-gescheurde plaatjes een moodboard van muziek te maken en je merk in muziek vorm te geven.  Merken krijgen echt hun eigen klank, ritme en geloofwaardigheid.

Geef buitenstaanders een inkijk in jouw organisatie, zonder ze daar fysiek op aan te spreken. Ontwikkel daarvoor je eigen merkidentiteit en communiceer deze naar buiten toe. Je zult zien dat klanten voor jou gaan kiezen, niet alleen om wat je doet, maar ook om wie je bent als merk.

Zelf aan de slag?

Wil je er met jouw team eens zelf mee aan de slag? Dan heb ik hieronder een aantal tips.

Organiseer met jouw medewerkers een merk-identiteitsessie. Het doel ervan is om inzicht te krijgen in wie je bent als merk. Wat zijn jouw kernwaarden, waar sta je voor? Maar ook waar kom je vandaan en wat zijn jouw ambities?

Je kunt hiervoor Strategiechecklist Merkidentiteit 2018 downloaden. Laat iedereen in jouw organisatie deze checklist invullen en verzamel de uitkomsten. De uitkomst ga je vervolgens categoriseren. Je krijgt hierdoor al aardig een indruk hoe (vaak verschillend) erover gedacht wordt. Terwijl dit juist eenduidig zou moeten zijn.

Pak vervolgens een groot vel papier een beeld van een persoon (de leadzanger van de band). Begin zo abstract mogelijk. Stel dan de vraag: Is ‘het’ een hij of is ‘het’ een zij? Hoe oud is deze persoon? Het maakt niet uit wat jouw medewerkers vertellen? De waarom vraag is steeds het belangrijjkst. Noteer de antwoorden op de waarom vraag.

Ga vervolgens deze leadzanger vullen met eigenschappen en kenmerken die passen bij je merk. Wat speelt er in zijn/haar hoofd? Wat voor automerk rijdt deze persoon? Waar kijkt hij naar? Wat voor soort muziek maakt hij? Is hij gelukkig? etc etc…Daarbij ook steeds de waarom vraag noteren!

Iedereen heeft een eigen mening met betrekking tot de verpersoonlijking en het muziekritme dat past bij je merk. Dit is de start van de ontwikkeling van jouw eigen merkidentiteit!. Je zult zien dat er een patroon ontstaat.  Is dat patroon ook iets waar iedereen achter staat? Of moet de artiest op zoek naar vernieuwing en verandering? Stilstand is immers achteruitgang.

Ik help bedrijven te groeien door ze een eigen identiteit te geven, zodat we samen kunnen scoren met een hit! Benieuwd hoe ik dat doe of vind je het leuk om samen met mij een mooi merk te componeren?

Schroom dan niet om kennis te maken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *